مجله اینترنتی هومان

مطالب سرگرمی علمی اموزشی و ....

مجله اینترنتی هومان

مطالب سرگرمی علمی اموزشی و ....

پارک ملی گلستان


همه چیز درباره ساحل گیسوم - مقصدی رویایی در گیلان - مجله گردشگری اتاقکاگر به سوغات شهرهای ایران علاقه مندید پیشنهاد میکنیم مطالب سوغات و صنایع دستی چالوس، سوغات رامسر ، سوغات مشهد را از دست ندهید. با سفر به شمال ایران و شهر رامسر میتوانید به جنگل دالخانی سفر کنید و از زیبایی های طبیعی لذت ببرید. چشمه خروشانی که از کنار قلعه میگذرد و درختان کهن سال و سرسبز با تنههایی پوشیده از خزه و گونههای گیاهی مختلف از جمله مهمترین جاذبههای طبیعی قلعه رودخان است. در این فصل سراسر قلعه پوشیده از برگهای نارنجی است و آب و هوا نسبتاً سرد و گاهی باران و برف میبارد. بعد از رسیدن به روستای کنگلو، باید مابقی مسیر را که حدود 400 متر با شیب ملایم و 100 متر با شیب تند است، پیاده طی کنید. به همین خاطر به خاطر لیز بودن معابر توصیه میشود زمانی بروید که بارندگی نباشد. بهترین فصل سفر به قلعه رودخان چه زمانی است؟ منبع عکس: pinterest.comدر سفر به آبشار ویسادار اگر قصد اقامت در طبیعت را دارید حتما وسایل کامل کمپینگ را با خود ببرید. در حیاط قطعه شاهنشین نیز یک چشمه آب که در گذشته منبع تامین آب قلعه رودخان بوده قرار دارد که البته با زلزله گیلان که در سال 1369 رخ داد، خشک شد. البته همیشه و در هر شرایط آبوهوایی شاهد دریایی از ابرها نخواهید بود؛ ولی زمانی که ابرها به سمت روستا میآیند، اقیانوسی بزرگ از ابرها زیر پایتان خواهد بود که بیشباهت به رویا و خواب نیست. با این حال شما میتوانید از هتلها و مسافرخانههای فومن هم استفاده کنید. اما اگر اطراف فومن هستید و از آنجا میخواهید قلعه رودخان را پیدا کنید، ابتدا از فومن به سمت روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام و سعید آباد حرکت کرده و از آنها بگذرید. آب مورد نیاز قلعه از آب انباری که در قلعه وجود داشته تامین میشده.

دو برج اصلی در ورودی قسمت شمالی قلعه وجود دارد که کتیبه ورودی برج روی آنها نصب میشده (این کتیبه اکنون در موزه رشت قرار دارد) و برای دیدهبانی از درب ورودی مورد استفاده قرار میگرفته است. برای رسیدن به این مجموعه می توانید از وسایل نقلیه مختلف مانند اتوبوس، مترو، تاکسی و یا خودروی شخصی استفاده کنید که در ادامه راه دسترسی هر کدام را بیان می کنیم. اسب سواری تجربه دیگری است که در گیسوم می توانید از آن بهره مند شوید. احتمال میرود آهک مورد نیاز برای ساخت ساروج را هم از درههای جنوبی قلعه استخراج و به کوره آجر پزی در قسمت شرقی منتقل میکردهاند. احتمال میرود که نام سگسال اشاره داشته باشد به سال ساخت قلعه. از دیگر نامهای آن میتوان به قلعه حسامی، قلعه سکسار و یا سگسار، قلعه سنگسال و دژ هزار پله اشاره کرد. قلعه رودخان نام دیگری هم دارد که در متون تاریخی به آن اشاره شده: قلعه حسامی. دژ رودخان، قلعه حسامی یا قلعه رودخان به عنوان بزرگترین دژ آجری کشور در ارتفاعات جنگلی فومن و استان گیلان واقع شده است. این دژ سنگی آجری در ۲۳ کیلومتر شهر فومن استان گیلان بنا شده، به قول دکتر منوچهر ستوده یکی از عجایب هفتگانه گیلان است. جگرهای گرگان به خاطر مزه بسیار عالی بسیار معروف بوده و یکی از پاتوق های شبانه مردم گرگان محسوب می گردند . قسمت ارگ دژ مربوط به شاه نشین و حرم سرایش و قوزخانه محل زندگی، رفت و آمد و فعالیتهای نظامی سربازان بوده است. در این قسمت و در ارتفاع پایینتر آب انبار و در منتهی الیه غربی شاه نشین قرار دارد.

آجر: از آجر در بنای اتاق روی برج ها، قسمت های فوقانی دیوار قلعه، آب انبار و برخی پله ها استفاده شده. این آب به وسیله ظروف سفالی از ییلاق زردخونی در ارتفاعات غربی قلعه به آب انبار منتقل میشده. در کتابهای تاریخی منطقه هم اسمی از اینجا به میان نیامده است. چگونه میتوانیم به آبشار آب پری برویم؟ به گفته قدیمی های این محل، آبشار دودوزن بیش از 100 سال است که جاری است و به واسطه آب آن، زمین های کشاورزی که در امتداد آن قرار دارند، سیراب می شوند. برای مثال عده ای وجود مار در این کوه را علت نامگذاری این کوه میدانند که البته با توجه به اینکه در گویش محلی استفاده از کلمه فارسی "مار" رایج نبوده، احتمال این علت نامگذاری را بسیار کم می کند. البته فراموش نکنید که هوا در فصل پاییز کمی سرد است و بهتر است با تجهیزات کامل و لباس گرم به این سفر بروید. سومین دلیل این است که در این قسمت یک درب وجود دارد که امروزه به آن “دزد در” میگویند. به غیر از این درب اضطراری برای فرار ساکنین نیز در این قسمت قرار دارد. اما مثلا قدمت یکی از قسمتهای شرقی قلعه قدمتی ۳۸۰ ساله دارد.

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد. همچنین بارش باران و فرسایش چند ساله نیز دیگر عامل تخریب قلعه است. این عامل باعث تخریب بسیاری از بخشهای آن شده بود. به گفته او، این محوطه تخریب نشده و آثار تخریب در آن دیده نمیشود و همچنان مورد احترام مردم است و به مرور زمان دچار فرسودگی و آسیب شده. به مازندران برگشتند و به عنوان باج گزار این نواحی سلطنت کردند. در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری ماسوله نوبت به معرفی بازار های این شهر رسید چرا که بازار هر شهر و روستایی از اولین جاهایی است که آدم دلش می خواهد به دیدنش برود.تا اینجا دانستیم که ماسوله یکی از بیشترین شهرهای توریستی است اگرچه بالارفتن از پله ها و گشتن در کوچه پس کوچه های این شهر به اندازه کافی جذابیت دارد اما پیشنهاد می کنیم سری به بازار چی این شهر نیز بزنید جایی که روستاییان ساخت ها و بافتنی هایشان یا مربا و ترشی های رنگارنگی که در خانه درست کردند را در آن می فروشند. قبل از فومن جاده شفت را در پیش بگیرید. در خسرو آباد سراغ مسیر قلعه رودخان را بگیرید. آزادراه قزوین - رشت را در پیش بگیرید از منجیل و رودبار رد شوید تا برسید به تقاطع آزادراه رشت با جاده فومن. ورزشهایی چون تیراندازی، کوهپیمایی و پیادهروی از مهمترین ورزشهای مورد علاقه مردم روستا هستند. این اسناد و اشیاء به همت دکتر علی اصغر جهانگیری در موزه مردم شناسی کندلوس (واقع در همین روستا) جمع آوری شده و در معرض دید همگان قرار دارد. شیب مسیر متوسط رو به بالاست.

به این ترتیب ضخامت دیوار به طور متوسط ۷۰ سانتیمتر است. کاروانسرای تی تی را میتوانید در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان پیدا کنید. کاوشهای باستان شناسی در قلعه رودخان از سال ۷۹ تا ۸۳ در چهار مرحله انجام شده و تنها چند سفال و کاشی شکسته در آن پیدا شده. اما از سال ۷۵ بازسازی قلعه شروع شد. تا قبل از سال ۷۵ این مکان به حال خود رها شده و بارها مورد دستبرد قاچاقچیان قرار گرفته بود. در طی جنگ جهانی دوم، قوای متفقین روزانه با ۷۵ قطار، ادوات و تسلیحات نظامی را از بندر امام خمینی در جنوب به بندر ترکمن در شمال ایران میآوردند. بر اساس دادههای زمین شناسی، این منطقه غنی از منابع آهن است و در گذشته نیز شواهدی مبنی بر استخراج آهن از زمینهای آن وجود دارد. سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که شواهدی از حضور آن در پارک ملی گلستان وجود دارد. بنابراین درنظر داشته باشید که ماشینتان برای این جاده مناسب باشد و پیش از سفر حتما آن را برای سرویس برده باشید. بازدید از آبشار هفت متری رنگو به کسانی پیشنهاد می شود که علاقه بسیار زیادی به طبیعت گردی، کوهنوردی و پیاده روی در دامان طبیعت دارند، چرا که باید مدت زمان بسیار زیادی را برای رسیدن به این آبشار نیم دایره ای و بسیار زیبا پیاده روی کرده و از مسیرهای دشواری عبور کنید. در آخر توصیه می کنیم که برای بهره مند شدن از زیبایی این منطقه در آسایش و سکوت، حتما سعی کنید که در روزهای وسط هفته و غیرتعطیل برای بازدید از این مجموعه مراجعه کنید.

امید است که با رعایت نکات لازم برای حفظ طبیعت و محیط زیست، از دیدن این مکان زیبا و فوقالعاده لذت ببرید. بنابر شواهد موجود، این دژ برای نخستین بار در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و یکی از پایگاههای نظامی اسماعیلیان الموت بوده است. بازاراصلی در دوره شیخ الملوک بنا شده و افرادی چون مهرعلیخان وابوالقاسم خان نوردی و میرفتاح آن را گسترش دادهاند. اگر قصد یک پیاده روی یک روزه در دل جنگلهای شمالی کشور همراه با بازدید از یک جاذبه دلنشین در دل جنگل را دارید، بهترین گزینه آبشار لوه است. پلههای قلعه: دور تا دور قلعه پلههایی عمدتا ساخته شده از لاشه سنگ با روکش ساروج احداث شده است. لاشه سنگ: از لاشه سنگ ها جهت زیر ساخت بیش تر سازه ها از جمله دیوار قلعه،برج ها و هم چنین پله ها استفاده شده. اگر دقت کنید قسمتهای زیری دیوار از سنگ و قسمتهای بالایی بیشتر از آجر ساخته شده. از پاییز جنگل دالخانی نمیشود گذشت، انگار این جنگل مقر اصلی پادشاهی فصلها در پاییز است، منظرهای دیدنی با بازی پرسروصدایرنگهای زرد و نارنجی. بهترین زمان برای سفر به لاویج در فصلهای بهار و تابستان است، لازم به ذکر است که هوا در این فصلها بسیار خوب و معتدل میباشد. در تابستان و بهار بسیاری از گردشگران به دلیل هوای خنک آن به این منطقه سفر میکنند. چهارمین دلیل این است که معماری قسمت شرقی از نظر زیبایی و پیچیدگی قابل مقایسه با قسمت غربی نیست. معماری شگفت انگیز و ارزش تاریخی این قلعه باعث ثبت شدن آن در فهرست آثار تاریخی و ملی به شماره 3/1549 شده است. ۶۵ کیلومتر بعد از تهران در سمت چپ جاده، نرسیده به پلور وارد جاده خاکی تقریبا ۴ کیلومتری منتهی به منطقه گل زرد شوید. این روستا بخشی از دهستان خرجگیل به شمار میرود و جمعیت چندان زیادی ندارد.

نام چشمه گل رامیان، این دریاچه شگفتانگیز در سال ۱۳۹۵ به ثبت ملی رسید. کاشی های منقوش که دارای لعاب آبی تیره و نقوش ختایی و نقش های معروف به گل های شاه عباسی بوده که مربوط به دوران صفویه هستند. تفریحات اطراف چشمه گل رامیان چیست؟ در اطراف قلعه رودخان ویلاها و اقامتگاههای محلی برای گذران شب وجود دارد. برای همین میتوان در یک سفر دو روزه از این دو جای دیدنی استان گیلان بازدید کرد. یکی از آداب و رسومی که از آیینهای بسیار قدیم که در شهر کتالم بهجایمانده جشن تیرماه سیزده است. در منطقهای که این قلعه قرار دارد، انواع شگفتیهای دنیای معماری قدیم و همچنین گونههای گیاهی و درختان کهن سال دیده میشود. در این اقامتگاههای بوم گردی که دارای معماری کاملاً سنتی مطابق با معماری اصیل منطقه هستند، میتوانید از خوردن نان غذای محلی منطقه لذت ببرید. باروی قلعه: دیوار قلعه رودخان از پستی و بلندیهای خط الراس کوه تبعیت میکند. فرصت استثنایی دیدن بلندترین آبشار فصلی (اوچر) با ارتفاع ۱۱۰ متر در فصل بهار، بیلی کوه یکی از قلههای زیبای پارک با چشماندازی از دیوارهای صخرهای قورغون، سلوکلی بزرگترین تالاب طبیعی در ارتفاع ۱۳۵۸ متری پارک، سلطان هبی، درههای آلمه، آق سو، سوار باغی، آلی دالی، آدام چاغران، آدنسد، جمشید آباد، قرنگی جنگل، قزقلعه و آلو باغ، کرکولی، دگرمانلی و خشک، میرزا بایلو، شارلق دراین پارک برای شما فراهم شده است.آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آبدهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک هستند.آبشار آق سو در تمامی فصول سال دارای آب دائم است و جلوههای ویژهای دارد.

گرگان بدون شک یکی از سرسبزترین مناطق ایران است. اولین چیزی که بعد از تماشای دیوار بزرگ گرگان به چشم میآید، قلعههای متروکی هستند که یکی پشت دیگری کنار هم قرار گرفتهاند و خبر از یک تاریخ بلند و طولانی از ایران میدهند. اما بسیاری از افراد که با خانواده سفر میکنند، ترجیح میدهند که در مکانی با امنیت بیشتر از چادر اقامت کنند. گفته میشود در زمان افتتاح این پل، شاید لحظاتی بعد از اینکه رضاخان پهلوی آخرین پیچ راهآهن سراسری ایران را در نقطه پل ورسک محکم میکرده است و برای مراسم افتتاح پل آماده میشده است، از مهندس سازنده این پل خواسته که به همراه خانواده خود به زیر پل رفته تا اطمینانی باشد برای محکم بودن پل. دسترسی به گنبد قابوس از خیابان امام خمینی شهرستان گنبد کاووس استان گلستان امکان پذیر می باشد. مسیری که از میان پارک جنگلی کردکوی (امام رضا) عبور می کند و کوهستانی و باریک است. از شفت مسیر نصیر محله را انتخاب کنید. یکی از جذاب ترین تفریحات دریاچه لفور ، ماهیگیری است ، انوع ماهی های سرخ باله ، زردپر و ماهی سفید در این سد را میتوانید با گرفتن موجوز صید کنید. همچنین پل سنگی، نردههای بتونی و دیوارهی سنگی جهت بهبود دسترسی به آبشار و امنیت بازدیدکنندگان ساخته شده است.نکتهای که در مورد بازدید از آبشار کبودوال لازم است بدانید این است که برای رسیدن به آبشار حدود ۳۲۰ پله سنگی و حدود ۱۷۰ متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار را باید در کنید که برای افرادی با بیماریهای قلبی و تنفسی ممکن است سخت باشد.آدرس آبشار کبودوال: این آبشار در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول قرار دارد.

آبشارگردی از مهیجترین کارهای ممکن در سفر است از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشار لوه؛ جاذبهای بکر و تماشایی در گلستان بدانید. چند نفری از مازندران، اما بقیه از استانهای دیگر بودند، کلاسها در تهران برگزار میشد. در روایت سوم اما وجود آتشکدههای زرتشتی پیش از اسلام را دلیل این اسم میدانند. فیلبند با ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل به عنوان «بام شرقی مازندران» نیز شناخته میشود. تعداد درختان قطع شده ۱۳۲ اصله است که ارتفاع برخی به ۲۰ متر هم میرسیده. دلیل دیگری برای رفتن به این منطقه بیهمتا، عکاسی از آن است. در مسیر رفتن به روستای فیلبند و ابتدای روستای سنگچال، فروشگاههایی وجود دارند که محصولات محلی، صنایعدستی و سوغاتیهای این منطقه در آنها به فروش میرسند و میتوانید از آنها برای خود و عزیزانتان سوغاتیهای زیبایی بخرید و به اقتصاد روستا هم کمک کنید. از رفتن به قسمتهای دارای درختان انبوه بدون همراهی راهنمای محلی یا فرد آشنا به منطقه خودداری کنید. نمایی از عملیات ریل گذاری روی پل ورسک. ایستادن روی این پل معلق بسیار هیجان انگیز است. این قلعه در دل ارتفاعات جنگلی زیبای فومن قرار گرفته است و وجود جاذبههای طبیعی شگفت انگیز در آن بدیهی است. حتی اگر هزاران گزارش سلامت درباره تاثیر شگفت شنیدن صدای آبشار و تماشای حرکتش بر سلامت روحی و جسمی منتشر شود، هیچکدام نمیتواند به اندازه رفتن تا آبشار و تجربه همجواریاش شما را به این یقین برساند. برای رفتن به داخل یخچال باید درون گودالی بپرید که اگر توان و امکانات کافی ندارید بهتر است از همان دهانه غار به بازدید خود از یخچال کفایت کنید.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری دوست دارید به قلعه رودخان سفر کنید؛ اما همه آنچه قبل از سفر به قلعه رودخان نیاز دارید را در این مقاله از هتل سازی دریا بخوانید و بعد حرکت کنید. اگر تمایل دارید بیشتر با این قلعه آشنا شوید، تا پایان این مقاله با گردشی تاپ همراه باشید. مسلماً تا به این جای مقاله برای بسیاری از ما این سؤال پیش آمده است که چرا این دریاچه را به این نام میخوانند، بنابراین لازم دانستیم که در این قسمت معانی مختلفی که برای آن ذکر شده است را ارائه دهیم. اگر از تهران به قلعه رودخان سفر میکنید، دو مسیر خواهید داشت که یکی 360 و دیگری 390 کیلومتر طول دارد. با اینکه نام قلعه تا قبل از قرن دهم هجری نام قلعه در نیامده اما برخی معتقدند که ممکن است زمان ساخت آن به زمان ساسانیان برسد. این آبشار ۶ متر ارتفاع دارد و در فصول بهار و پاییز پُرآبتر از همیشه میشود. ارتفاع این آبشار حدود 7 متر مربع بوده و در 6 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان قرار گرفته است. بازار قدیمى گرگان که قدمتى دیرینه دارد، از نظر سبک معمارى یکى از زیباترین بازارهاى شمال ایران محسوب مى شود. چرا که دارای دربی جدا گانه بوده که آن را از سایر بخشها جدا میکند.

عمق این دریاچه بین ۴۴ تا ۸۰ متر است و رنگ سبز تیره و چشم نوازی دارد که آن را بین چشمه های منطقه زبانزد کرده است. چرا که کمتر کسی میتواند در برابر زیباییهای آن مقاومت کرده و عکس یادگاری نگیرد. کسی که بر اساس کتیبهای که دکتر ستوده آن را دیده سال ۹۱۸ هجری آن را مجددا تجدید بنا کرده است. این جاده آنقدر زیباست که کسی نمیتواند چشم از آن بردارد. دلیل ششم این است که تقریبا تمام کاشیهای منقوش از قسمت شرقی به دست آمده که نشان از اهمیت این قسمت دارد. ساخت این قلعه با مساحت 6.2 در ارتفاع بیش از 700 متری از سطح دریا آنهم به استحکام بسیار زیاد شگفت آور است. بعد از آن به صورت متروک درآمده و به دلیل عدم آگاهی مردم نسبت به اهمیت تاریخی و فرهنگی قلعه، از آن محافظتی به عمل نیامده است. جنگلی که به جنگلهای هیرکانی نیز معروف هستند. در بین محلیها این قلعه به قلعه رودخان یا قلعه هزار پله معروف است. پیمان صدفی پژوهشگر که درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل میگوید: «پل ورسک در زمان جنگجهانی دوم بهخاطر نقشی که در کمکرسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده توسط آلمان هیتلری ایفا کرد معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت. دلیل دوم بر اهمیت قسمت شرقی این است که این قسمت با دروازهای شبیه به دروازه اصلی اما کوچکتر از بخشهای دیگر جدا شده طوری که انگار قلعه دیگری در این قسمت ساخته شده است. پس هر کاری از دستتان بر میآید بکنید تا این جنگلها آسیب نبینند و زیباییشان حفظ شود.

تذکر: قبل از همه چیز، دقت کنید که این قلعه و طبیعت اطرافش جزئی از ثروت ملی ماست، ثروتمان را بر باد ندهیم. بسیاری از گردشگران در این دو فصل مخصوصاً فصل تابستان به دژ رودخان سفر میکنند اما سفر به این منطقه در فصل پاییز هم خالی از لطف نیست. بهترین فصل برای سفر به این منطقه زیبا بهار و تابستان می باشد. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر بوده و بنای تاریخی حمام وزیری در محوطه این خانه زیبا قرار دارد. حال که قصد سفر کردید تا از نزدیک این طبیعت زیبا را مشاهده کنید، اگر دلتان خواست میتوانید با خرید بلیط هواپیما به گرگان رفته و سپس از طریق جاده گرگان-بجنورد به شهر خان ببین در استان گلستان بروید. میتوانید با پرداخت مبلغی معقول بر اساس امکانات یکی از این ویلاها را اجاره کنید. از اقامتگاههای بوم گردی گرفته تا ویلاهای استخردار را میتوانید در محدوده این قلعه اجاره کرده و اقامت داشته باشید. بخش شرقی به وسیله یک دروازه ورودی از سایر بخشها جدا میشود و بیشتر جنبه نظامی دارد. آبشار کبودوال به عنوان تنها آبشار تمام خزه ای ایران معرفی شده و همین ویژگی نیز باعث چند برابر شدن زیبایی آن گشته است. آب و هوای معتدل، سرسبزی، مجاورت با دریای خزر، همه باعث شده تا این استان جزو زیباترین استان های ایران باشد. پوشش گیاهی غنی و قرارگیری در اقلیم شمالی کشور باعث شده تا آب و هوای قلعه رودخان بسیار خوب و دلپذیر شود. به قلعه رودخان قلعه سگسال نیز گفته میشود. این گیاه از مشهورترین گیاهان شمال ایران است که خاصیت دارویی دارد و به عنوان ادویه نیز استفاده می شود. آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است . محلی ها می گفتن همیشه اینجا خنک تره. در این مطلب سفرزون قصد داریم تا سری به خطه همیشه سرسبز مازندران بزنیم و شما را به تماشای بهشت اردیبهشت ایران ببریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد