مجله اینترنتی هومان

مطالب سرگرمی علمی اموزشی و ....

مجله اینترنتی هومان

مطالب سرگرمی علمی اموزشی و ....

13 خاصیت شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامتی شما


شکلات تلخ گزینه ای سالم برای مصرف افراد است زیرا قند کمی دارد و فواید بی شماری دارد که در ادامه این مقاله کارمادیا به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ که به آن شکلات تلخ نیز می گویند، نوعی شکلات است که قند و شیر کمتری دارد و به جای کره شیر از کره کاکائو استفاده می شود.

انواع شکلات تلخ

شکلات تلخ بسته به مقدار مواد و فرآیند ساخت تهیه می شود.

1. شکلات شیرین نشده

این نوع شکلات تلخ که خالص‌تر از انواع دیگر است، از 85 تا 100 درصد دانه‌های کاکائو تشکیل شده است، بنابراین ممکن است بسیاری از افراد به دلیل تلخی زیاد آن نتوانند این شکلات را بخورند.

2. شکلات تلخ و شیرین

این نوع شکلات 65 تا 80 ماده دیگر دارد، چون این شکلات تلخی کمتری نسبت به اولی دارد، افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

3. شکلات نیمه شیرین

این شکلات نسبت به شکلات قبلی طعم بسیار شیرینی دارد و مواد آن حدود 35-60 درصد کاکائو و 50 درصد شکر است.

4. شکلات تیره هلندی

این شکلات اولین بار توسط شرکتی به نام دارچینگ در هلند تولید شد. رنگ و طعم طبیعی خود را از دست داده است، بنابراین برخی از فواید شکلات سبز را از دست داده است.

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ در هر حجم حدود 60 تا 99 کاکائو دارد و حجم زیاد و میزان قند و لبنیات کم در این نوع شکلات فواید بی شماری به آن می دهد.

1. از بدن در برابر رادیکال های آزاد بیماری زا محافظت می کند

همانطور که می دانید رادیکال های آزاد ترکیبات خطرناکی هستند که در فرآیند متابولیسم بد ایجاد می شوند و می توانند باعث التهاب شوند و فرد را دچار بیماری های مزمن کنند.

یکی از خواص مهم شکلات تلخ، توانایی آن در خنثی کردن رادیکال های آزاد و عوامل بیماری زا است

2. خاصیت ضد سرطانی

شکلات تلخ خواص ضد سرطانی دارد و آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند از سرطان روده بزرگ پیشگیری کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهد و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

3. بهبود سلامت قلب

شکلات تلخ به لطف ترکیباتی به نام فلاونول ها، فشار خون را کاهش می دهد که خون رسانی به قلب و مغز را بهبود می بخشد و از تجمع پلاکت ها و سکته جلوگیری می کند.

4. تأثیر مثبت بر فعالیت شناختی و ذهنی

تحقیقات نشان می دهد که شکلات تلخ به دلیل دارا بودن فلاونول جریان خون را در مغز بهبود می بخشد و از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند و همچنین عملکرد شناختی و ذهنی افراد را بهبود می بخشد.

5. محافظت از سلامت پوست و مو

عناصر موجود در شکلات تلخ به سلامت پوست و مو کمک زیادی می کند و از آنها در برابر نور خورشید محافظت می کند.

6. تقویت ایمنی

یکی دیگر از ویژگی های شکلات تلخ تقویت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات روی موش ها نشان داده است که مصرف شکلات تلخ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

7. بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی

شکلات تلخ استرس و اضطراب را کاهش می دهد و منجر به ترشح اندورفین در مصرف کننده می شود که تاثیر زیادی در احساس شادی دارد و علائم افسردگی را کاهش می دهد و در نتیجه خلق و خوی فرد را تغییر می دهد.

8. کاهش التهاب و علائم آسم

ترکیبات موجود در شکلات التهاب روده و بافت قلب را کاهش می دهد و مواد موجود در آن باعث کاهش سرفه و آسم در انسان می شود.

9. مبارزه با دیابت

شکلات تلخ با توجه به مواد تشکیل دهنده و شیرینی کمتر نسبت به سایر انواع شکلات، به بهبود بیماران دیابتی کمک می کند.

10. انگیزه ورزش را افزایش دهید

شکلات تلخ سرشار از منیزیم و برخی ترکیبات ضدالتهابی است که به کاهش درد کمک می کند و بدن را برای ورزش آماده می کند، بنابراین می توانید در مواقعی که خسته هستید به این شکلات اعتماد کنید.

11. کمک به کاهش وزن

شکلات تلخ باعث چربی سوزی افراد می شود، بنابراین افراد چاق می توانند با مصرف این نوع شکلات از اضافه وزن خودداری کنند و اندکی از آن بکاهند.

12. برای زنان باردار مفید است

این نوع شکلات با پیشگیری از بیماری هایی مانند پره اکلامپسی، کاهش فشار روی عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن، به آرامش زنان باردار کمک می کند.

با این حال، زنان باردار باید در نظر داشته باشند که مصرف بیش از حد این نوع شکلات می تواند منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

13. تقویت بینایی و بهبود بینایی

در یک مطالعه مشخص شد کسانی که شکلات تلخ بیشتری مصرف می کنند بینایی بهتری دارند و می توانند بینایی خود را بهبود بخشند، اما برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

ارزش غذایی شکلات تلخ

هر 28 گرم شکلات تلخ حاوی 2 گرم پروتئین، 12 گرم چربی، میلی گرم منگنز، 5 میلی گرم مس، 3 میلی گرم آهن، 2 میلی گرم فسفر، 200 میلی گرم پتاسیم، 9 میلی گرم روی، 9 میلی گرم روی است. میکروگرم ویتامین K، 4 میلی گرم گرم کلسیم و...

مضرات شکلات تلخ

شکلات تلخ علاوه بر فواید فراوانی که دارد می تواند مشکلات زیر را نیز در سلامت افراد ایجاد کند:

جوش و آکنه روی صورت

یبوست و نفخ شکم

اختلال خواب

تغییرات خلق و خوی

بیماری های دندان

سردرد و عصبی بودن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد